Deze week onthulden Basthian (Velserbroek), Tijn (Overveen), Kees (Haarlem) en Nadine (hoofddorp) vol trots hun nieuwste zonneraceauto, Nuna 12. De studenten van het Delftse Brunel Solar Team richten zich met aanpassingen aan onder andere het zonnepaneel en de accu op de overwinning tijdens de Bridgestone World Solar Challenge, het wereldkampioenschap zonneracen in Australië. Ondanks de moordende concurrentie hoopt het team de wereldbeker na een aantal jaren met tegenslagen weer terug te brengen naar Nederland.
Ondanks eerdere overwinningen heeft het Solar Team uit Delft de afgelopen jaren met verschillende tegenslagen te maken gehad. “Tijdens onze laatste race in Australië, die plaatsvond in 2019, vloog Nuna X vlak voor de finish in brand”, vertelt Tijn van Weel, verantwoordelijk voor de sponsoring van het huidige Brunel Solar Team. Kees Broek, elektrotechnicus en coureur vertelt verder: “Het team was al super dichtbij de finish en toen ging helaas het Belgische team er met de winst vandoor. Alles waarop het team zich een heel jaar had gefocust ging letterlijk in vlammen op”
Twee jaar later kwam er nog een klap. Het wereldkampioenschap van 2021, en daarmee de kans om de beker terug te winnen van het team uit Leuven, bleef vanwege Covid-19 uit. Tijn: “De realiteit dat we in dat jaar opnieuw geen kans maakten op de winst heeft ons op scherp gezet. We gaan tot het uiterste om de beker dit jaar weer terug naar Delft te halen.”
Lat ieder jaar hoger
Met de wederkeer van de World Solar Challenge komt ook een moordende concurrentie. “We raceten nog nooit tegen zo veel andere teams” vertelt Basthian Galenkamp. “We nemen het niet alleen op tegen de wereldtitelhouders, onze zuiderburen, maar ook tegen twee andere Nederlandse teams en zo’n 30 andere teams van over de hele wereld. De lat komt ieder jaar weer hoger te liggen.”
Ondanks alle concurrentie focussen de studenten van de TU Delft zich op hun eigen race. “Onze oud-teamcoach Wubbo Ockels zei toen hij begon: ‘Ik doe alleen mee als we gaan winnen’. Dat is precies het motto wat we nu nog steeds nastreven”, voegt Basthian toe.
‘Samenspel innovaties en strategie’
Met hun rol als aerodynamicus weten Basthian en Nadine dat in het zonneracen het erg belangrijk is dat alle verschillende disciplines goed met elkaar samenwerken en dat de technische innovaties goed op elkaar moeten aansluiten. Nadine vertelt: “Alle onderdelen moeten wel in de auto passen. We kunnen de auto heel aerodynamisch maken, maar als de wielophanging niet past zal de auto niet rijden. Dat samenwerken lukt alleen door als team een gezamenlijke focus te hebben op het samenspel van alle geïnnoveerde onderdelen en de uiteindelijke strategie tijdens de race.”
“We hebben toegang tot gloednieuwe technologieën die soms nog niet eens commercieel beschikbaar zijn. Dat brengt natuurlijk de nodige uitdagingen met zich mee, maar het kan ook lonen. Electrotechnicus Kees licht toe: “Onze accu is bijna 50% energiedichter dan afgelopen jaar. Hierdoor kunnen we nu veel meer energie kunnen opslaan met hetzelfde gewicht.” Ook bestaat ons zonnepaneel dit jaar uit meerdere laagjes van materialen, die ervoor zorgen dat het zonlicht in de cellen kan weerkaatsen en waarmee we de efficiëntie verhogen. Doordat we de cellen dit jaar ook deels overlappen, kunnen we nog meer energie per vierkante meter opwekken. Als coureur van deze auto moet ik toegeven dat het best spannend was om voor het eerst in je eigen gebouwde zonneauto te stappen, maar ze rijdt absoluut als een zonnetje!”
Het team zal Nuna 12 nu voor een langere periode gaan testen, in aanloop naar de start van de Bridgestone World Solar Challenge op 22 oktober in Australië. Hierbij racen meer dan 30 teams in hun zelfgebouwde zonneauto in 5 dagen ruim 3000 kilometer door de woestijn van Darwin (in het noorden) naar Adelaide (in het zuiden). Het doel is om in zo min mogelijk tijd over de finish te komen.
Foto © Jorrit Lousberg/Light at Work Photography