Tijdsperceptie centraal in nieuwe compositie Songlessness

Tijd is voor de mensheid altijd een vraagstuk geweest. We hebben te veel of te weinig. Soms vliegt het voorbij en soms lijkt het voorbij te kruipen. Tijd is onvermijdelijk en genadeloos. De nieuwste compositie Songlessness van Maxim Shalygin uitgevoerd door saxofoonkwartet Amstel Quartet en organiste Una Cintina verkent onze tijdsperceptie, maar ook de flexibiliteit ervan.

 

Met Songlessness onderzoekt Shalygin een paradox. Hij ontdekte tijdens zijn carrière als componist dat langzame muzikale ontwikkeling niet altijd zorgt voor het gevoel van langzaam verstrijkende tijd. In Songlessness praktiseert hij deze paradox door gevarieerd gebruik van tempo en melodie, en schijnt hij licht op ons bewerkelijke tijdsbesef. Het werk bevat melodische vormen die uiteindelijk samen een eindeloze melodie laten ontstaan, geïnspireerd door Wagner’s idee van ‘unendliche melodie’. Melodie is een tijdsgebonden muzikaal concept. Het kent een begin en een einde, maar hoe weten we dat we bij het einde zijn? Hoe wordt het leven van een melodie in stand gehouden? Kan een melodie voor altijd bestaan? Songlessness zet deze vragen centraal en neemt je mee in een fantasievolle en grenzeloze klankwereld.

De Oekraïens-Nederlandse componist Maxim Shalygin is na zijn opleiding compositie aan de conservatoria van Oekraïne en Den Haag een gevestigde naam geworden in het eigentijdse muzieklandschap. Shalygin staat bekend om het opzoeken van grenzen en een bijzonder instrumentarium. Hij denkt groot: met composities voor 7 violen, dubbel saxofoonkwartet of 9 celli. Shalygin toont zich een veelzijdig componist die in al zijn werken het avontuur opzoekt. Zijn composities zijn uitgevoerd bij gereputeerde Nederlandse podia zoals Muziekgebouw aan ‘t IJ, Het Concertgebouw, TivoliVredenburg, Gaudeamus Muziekweek, Cello Biënnale Amsterdam, November Music, Wonderfeel en Dag in de Branding. Maar ook op podia in het Verenigd Koninkrijk, Canada, Litouwen, Rusland en de Verenigde Staten.

Amstel Quartet heeft in haar 25-jarige bestaan de saxofoon over de volle breedte ingezet en werkt al enkele jaren intensief met Shalygin samen. Een eerder project met Shalygin en het Keuris Quartet, de compositie voor dubbel saxofoonkwartet Todos los Fuego el Fuego, werd in de pers gekarakteriseerd als “Adembenemend, verpletterend, het meest indrukwekkende concert in November Music” en “een aangrijpende gebeurtenis” (Brabants Dagblad). Dit concert stond tevens in de top 5 van beste klassieke muziek van 2019 in het NRC. Het is een voorbeeld van een project dat door intensieve samenwerking met de componist ontstond en waarin de virtuositeit van de musici volledig in dienst staat van de visie van de componist. Een benadering welke tijdens Songlessness wordt voortgezet, vergezeld door organiste Una Cintina.

Als organiste is de Letse Una Cintina verbonden aan de Sint-Laurentiuskerk in Alkmaar. Ze volgde de opleidingen dirigent en organist aan de Letse Muziek Academie om zich vervolgens aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam verder te verdiepen in orgel, koordirectie, klavecimbel en zang. Haar belangstelling gaat met name uit naar muziek van de 20e en 21e eeuw. Cintina en Amstel Quartet werkte eerder samen op de onlangs verschenen CD Pelēcis met composities van de gelijknamige Letse componist.

 

De première van Songlessness met Maxim Shalygin, Amstel Quartet en Una Cintina vindt plaats op 5 Februari in het Amsterdamse Orgelpark.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en de speeldata via www.amstelquartet.nl

 

DEEL DIT ARTIKEL OP

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Email

WAT IS ER TE DOEN VANDAAG

LEES UITMAG.NL ONLINE

UITMAG.NL OP INSTAGRAM

UITMAG.NL OP FACEBOOK