Eerste tentoonstelling in gerenoveerde Galerie DE WAAG in Haarlem

Vanaf donderdag 16 juli 2020 opende de oudste Haarlemse kunstenaarsvereniging KZOD, Kunst Zij Ons Doel, de deuren weer van Galerie DE WAAG aan het Spaarne in Haarlem. In de afgelopen maanden is het interieur van galerie DE WAAG grondig gerenoveerd. De eerste expositie die weer in Galerie DE WAAG wordt gehouden, is de expositie “Los Zand”. Samen met Kunstenaars Collectief Velsen organiseert KZOD deze tentoonstelling. De deelnemende kunstenaars aan de expositie Los Zand, vertellen hieronder hoe en waarom zij tot hun keuze voor het tentoongestelde werk zijn gekomen.

 

Afke Spaargaren legt als eerste uit hoe het thema van de tentoonstelling tot stand is gekomen: “Het thema Los Zand” zegt Afke, “heb ik bedacht omdat ons Kunstenaars Collectief Velsen bestaat uit kunstenaars met vele verschillende disciplines… wij houden ons bezig met schilderen, mixed media, keramiek, fotografie, collages, textiel en 3D werk in brons. Als los zand dus, maar samen zijn wij hecht verbonden. Aan deze KZOD expositie in galerie DE WAAG, doen dit jaar 11 van de 16 leden van Kunstenaars Collectief Velsen mee. Zelf ga ik jaarlijks naar de kust in Normandië waar op het strand veel stenen heb geschilderd. Een prachtig onderwerp. Die uitgeknipte stenen (decoupages) heb ik samen met heavygel, acrylverf  en zand gebruikt om er een dreigende zandstorm mee uit te beelden. Hoe wonderlijk is dat uitgekomen… zwaar weer… met deze huidige crisis…

 

Kees Kalkman vertelt dat hij bij de keuze van zijn werk is uitgegaan van de letterlijke betekenis van het thema “Los Zand”. “Ik heb een keuze gemaakt uit een aantal duingezichten die ik in de afgelopen jaren geschilderd heb. Uitgangspunt daarbij is met zo eenvoudig mogelijke beeldelementen het wezen van het duinlandschap op te roepen. En uit mijn werk dat ik in de afgelopen jaren in Normandië maakte, koos ik het golvenspel met het zand (en meer) aan de kust…” Bij het werk dat Kees Kalkman in galerie DE WAAG laat zien kwam Kees tot de volgende tekst:

los zand

door de wind

voor even

vorm gegeven

 

Dakmar Scholten laat met “Determined” een portret van een jonge vrouw zien die de toeschouwer doordringend aankijkt. Duidelijk niet in een gemakkelijke situatie, maar vastberaden gaat zij haar weg; niemand die haar in de weg zal staan. 

 

Dianne Robinson geeft met haar foto “Ochre Vine II” invulling van het thema “Los Zand” in overdrachtelijke zin. “Allereerst het oorspronkelijke karakter en de diversiteit van het werk van de verschillende leden binnen ons KCV-collectief. Zo mul zijn aansluitend ook de afzonderlijke series, waaruit deze fotografische composities uit mijn hand zijn ontstaan. Zoals het estetisch component in “Ochre Vine” bezijden het concept in “Lumina aquilae” te lezen valt. Het collectief staat beeldend in lux…” 

 

TexTile “Eternal Sunshine II” is voor Bettine Heslinga de uitdrukking van een onbezorgd moment (a spottless mind…). Licht, helder, warm, positief… Van verschillende kleine stukjes stof heeft zij weer een geheel gemaakt, zoals zandkorrels het strand vormen.

 

De serie TrES-2B#1 in inkt en acquarel op papier van Larissa Neslo gaat over het verschil in huidskleur en toch samen gelijk in de schaduw van de zon. Niet zwart, niet wit, niet mijn vader, niet mijn moeder, niet thuis op de zandstranden van Curaçao noch op het zandstrand van Santpoort, maar los zand, de tweestrijd losgelaten, gestrand in een oneindigheid van zand. De inspiratiebron van Larissa Neslo is de Franse song Bâtard van Stromae. Een paar zinnen daarvan vertaald in het Engels: Not one nor the other. A bastard is what you are, were, and will remain. Not one nor the other, I am, was and will remain myself…

 

Door de jaren heen maakt Petra C.M. Meskers naast veelal abstract werk met gemengde technieken een serie “slapen”. “Dani”, haar hartsvriendin, sluimert op het strand met bladgoud in het haar. Een ode aan al haar vriendinnen.

 

Fotografe Renske de Jong kijkt met haar camera in de hand niet alleen naar de schoonheid van de natuur, maar ook naar verstorende objecten. “De lelijkheid”, zegt Renske, “gemaakt of veroorzaakt door de mens die ondanks hun lelijkheid een mooi beeld opleveren. Zo is ‘mooi van lelijkte’ ontstaan. Deze foto’s heb ik gemaakt op het strand in de Algarve in Portugal, al dan niet met lelijkheid”.

 

Voor intrigerende collages schuimt Tania Engelchor de straten van Europese steden af, op zoek naar afbeeldingen op posters van “wildplakkers”. Haar atelier in IJmuiden ligt dan ook bezaaid met aan flarden gescheurde affiches die ze, al dan niet vergroot, verwerkt in haar kunst. In galerie DE WAAG laat Tania hiervan een collage op hout zien, afgewerkt met epoxy.

 

Annet Verplanke toont met haar magisch-realistisch werk “75 jaar vrijheid”.

 

Tenslotte zult u in galerie DE WAAG wel even vreemd staan de kijken als u de “Kipzant” van Winnie Meijer-Rob ziet staan. De Kipzant van keramiek is een rare wending van de natuur: een verliefde fazant heeft een kip bevrucht en de daaruit voortgekomen “vreemde” vogel werd in 2019 gespot op Terschelling. Hij is blind aan één oogje omdat hij werd gegrepen door een hond.

 

De expositie is te bezichtigen van 16 juli t/m 9 augustus 2020. Openingstijden donderdag t/m zondag van 13:00 – 17:00 uur. Het geldende corona protocol is terug te vinden bij de ingang van galerie DE WAAG alsmede op de website van KZOD.

 

 

Foto: Annet Verplanke – 75 jaar vrijheid

DEEL DIT ARTIKEL OP

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Email

WAT IS ER TE DOEN VANDAAG

LEES UITMAG.NL ONLINE

UITMAG.NL OP INSTAGRAM

UITMAG.NL OP FACEBOOK