Violiste Noa Wildschut in duet met de Duitse pianiste Elisabeth Brauß. U hoort onder anderen de geliefde Sonate in A van César Franck en Saint-Saëns’ spectaculaire Danse macabre.
2017 was een topjaar voor violiste Noa Wildschut. Ze debuteerde, pas zestien jaar oud, met een Mozart-album én won de prestigieuze Kersjesprijs. Haar plannen voor de komende tijd: doorstuderen, en een breed repertoire spelen.
Donderdag 14 maart zijn dat kamermuziekwerken, waarin Wildschut wordt begeleid door pianiste Elisabeth Brauß. Wildschut en Elisabeth Brauß, volgens de Volkskrant een ‘gigantisch pianotalent’, starten met Schubert. Zijn Sonate in A, D 574, biedt gelijke, zeer lyrische kansen aan de twee instrumenten. Zonnige, haast lome passages wisselen af met brutale, uitbundige. Uitbundig in zijn virtuositeit is ook de Introduction et rondo capriccioso van Saint-Saëns, een van de technisch meest uitdagende stukken voor viool. Veel poëtischer is dan weer Francks Sonate in A. Saint-Saëns sluit vervolgens dit concert af. In zijn Danse macabre verandert een stille begraafplaats in een dansvloer voor de doden.
DO 14 MAART
Concertgebouw Amsterdam
Kleine Zaal
foto: Marco Borggreve