Deze maand bestaat UITMAG.NL precies vijfendertig jaar, althans Uitgeverij Luna, waar UITMAG.NL uit is voortgekomen. Daarmee jubileert automatisch ook oprichter, uitgever en eigenaar Marcel Schmidt-Bleekemolen en dus is het een mooi moment om samen met hem de afgelopen vijfendertig jaar eens op een rijtje te zetten.
Nadat hij ervaring opdeed met het ‘krantjes maken’ bij reizend festival Boulevard of Broken Dreams, besloot Schmidt eind 1987 op een tip van Felix van Heerden, eigenaar van nachtclub Stalker, in het gat in de markt dat was ontstaan te springen. De eerste ‘Luna Luna’ (Luna in de volksmond) verscheen als gratis maandelijkse satirische en absurdistische uitgaanskrant voor Haarlem en omstreken. “Dat eerste nummer was natuurlijk meteen een hoogtepunt. Het eerste dieptepunt liet trouwens niet lang op zich wachten, want met het verschijnen van nummer vijf was ik feitelijk failliet en nummer zes bestond nog uit slechts twaalf pagina’s met op de cover in grote vette letters ‘Nu Extra Dun!’.”
“Met tijdelijke hulp van mijn vriend Piet Bom (ondergetekende) hebben we toen het roer radicaal omgegooid. Om te beginnen typten we voortaan alles zelf in de computer, namen de vormgeving in eigen beheer en vonden een goedkopere drukkerij. Dat scheelde meteen een slok op een borrel. Ook breidden we uit naar Amsterdam en richtten ons op coffeeshops die toen nog vrij mochten adverteren. Die zaten goed in de slappe was, dus dat liep als een trein.”
“Binnen de kortste keren hadden we het aantal advertenties verviervoudigd. Wat daarbij ook hielp, waren de transacties met gesloten beurs. In ruil voor gratis advertenties aten we vrijwel de hele week in restaurants, konden drinken in café’s en hadden elke maand een gratis bestelbus voor de distributie.“
“Ook was duidelijk dat underground en satire adverteerders afschrikt en dat het dus een gezonde bedrijfsvoering in de weg stond. De scherpe kantjes verdwenen daarom en aldus ontstond de formule die eigenlijk nog steeds is terug te vinden in UITMAG.NL. De ruggengraat werd de culturele maandagenda en de redactie daaromheen was daar voor een groot deel op gebaseerd. In die beginjaren was Warry van der Leen ( thans PR Patronaat) ontzettend belangrijk voor de Luna. Vaak schreef hij hem zo’n beetje in zijn eentje vol en zijn column ‘Sterren en Streken’ hebben we later gebundeld in een boekje.”
“Coffeeshops bleken echter ook funest voor onze reputatie en die heb ik daarom allemaal overgeheveld naar een aparte uitgave voor Amsterdam, de stadspattegrond ‘HighView’, met handige info voor de softdrugs toerist, hetgeen een groot succes werd. Na verloop van tijd werd de UITkrant steeds strakker en professioneler, vooral na de komst van vormgever Daan Muller die telg is uit een roemrucht uitgeversmilieu. Zijn vader Peter stond aan de wieg van onder meer legendarische bladen als Hitweek en Candy, zijn oom Rob van Zondag.”
Schmidt zijn carrière als drummer bleef in de jaren 90 ook groeien, met onder meer zijn veelgevraagde band De Koffers betrad hij elk weekend de kleine en grote poppodia in Nederland.
“Ja, dat ging steeds beter en in 1996 werd ik gevraagd als drummer voor de Raggende Manne, waarmee ik regelmatig op radio, televisie en in alle bekende bladen en kranten kwam. Dat succes straalde ook af op mijn UITkrant Haarlem. De reputatie van de uitgeverij was inmiddels flink opgepoetst en ik werd door steeds meer theaterbureaus en cultuurtempels serieus genomen, zoals Toneelschuur, Patronaat, Philharmonie en Stadsschouwburg. Dat heeft er toe geleid dat ik de naam Luna heb veranderd in UITkrant Haarlem. Toen Janneke Duijker, een professionele en zeer ervaren redactrice bij het team kwam, konden we al mijn plannen om de krant nog meer te laten groeien allemaal langzaam uitrollen. Zij is sindsdien m’n zakelijke steun en toeverlaat.”
“De grootste uitdaging voor de uitgeverij kwam tijdens Corona. Onze distributie loopt via horeca, winkels, culturele instellingen en andere plekken die allemaal gedwongen de deuren moesten sluiten. Dus dat was ook voor ons op dat moment einde verhaal. We besloten van de nood een deugd te maken. In een paar maanden tijd zijn we erin geslaagd om de UITkrant te transformeren naar een magazine. Daan en Janneke waren heel belangrijk tijdens dat proces. In september 2020 verscheen tijdens een periode van versoepelde coronamaatregelen de eerste UITMAG.NL. De winter die daarop volgde was er weer een lockdown, maar niettemin zijn we sinds dat eerste nummer blijven verschijnen al was het soms onregelmatig.”
En hoe zie je de toekomst van UITMAG.NL? “Met veel vertrouwen. Het blad groeit ontegenzeggelijk en we hebben een sterk salesteam. Wat niet wegneemt dat er dingen opnieuw moeten worden opgepakt. We hebben de afgelopen tijd vooral ingezet op cultuur, waardoor de horeca en retail een beetje op de achtergrond zijn geraakt. We hebben er net een nieuwe salescollega bij. Nu kunnen we weer alle aandacht besteden aan mode, lifestyle, wellness en meer branches. Ik heb de uitgeverij altijd ervaren als een spannend avontuur en ik hoop dat dat nog even voortduurt.”