Nog geen goede voornemens gemaakt voor 2015. Afvallen, gezonder leven, elkaar weer eens meer zien en vooral naar de Stadsschouwburg en Philharmonie gaan. Keuze te over in 2015, om te starten in januari. Hoogtepunt is natuurlijk de musical Onder de Groene Hemel, gebaseerd op de onvergetelijke songs van Boudewijn de Groot en Lennaert Nijgh. Natuurlijk heeft de Stadsschouwburg Haarlem de première. Boudewijn de Groot maakte immers in deze bonbonnière op jonge leeftijd zijn debuut. Zoon Marcel de Groot is bandleider en heeft de nummers van zijn vader en Lenneart bewerkt. Maar liefst vier keer in januari is deze topproductie met in de hoofdrol onder andere René van Kooten te zien in Haarlem, wees er snel bij want de kaartjes vliegen weg. Als dat geen goed voornemen is!
Langverwachte musical met werk van de Groot en Nijgh
René van Kooten speelt de hoofdrol in de nieuw geschreven musical ‘Onder de groene hemel’, die het verhaal vertelt van een onmogelijke liefde. Het is 1969. Een keurige gymnasiaste ontmoet een kunstenaar uit de grote stad. Hij streeft, als echte hippie, naar vrijheid in alles. Zij zoekt naar nieuwe waarden in een wereld die op z’n kop staat.
Aan de basis van deze musical staat het schitterende en tijdloze oeuvre van grootmeesters Boudewijn de Groot en Lennaert Nijgh. Hun bekende hits worden live gespeeld door een te gekke band, onder leiding van gitarist Marcel de Groot. Zijn vader kijkt in ieder geval uit naar deze productie: “Een spannende aangelegenheid, ik ben ontzettend benieuwd. Aan de makers en de uitvoerenden zal het niet liggen. En aan de liedjes…” Tekst en regie is van Koen van Dijk. Naast René van Kooten staan o.a. Anne-Mieke Ruyten, Thomas Cammaert, Sophie Veldhuizen, Jan Elbertse, Hanneke Last op de planken. Première en rode loper op donderdag 29 januari is ook voor niet-VIPS toegankelijk. Op 27 januari serveren de koks van de Stadsschouwburg ‘’de Gulle Tafel”, een heerlijk diner voorafgaand aan de voorstelling in de Spiegelfoyer vanaf 18.00 uur (wel tijdig reserveren).
dinsdag 27 tot en met vrijdag 30 januari – 20.15 uur Stadsschouwburg
Ode aan Miles Davis
MILES! is terug in de Philharmonie
In de artiestenfoyer hangt een foto van Miles Davis met op de achtergrond het Cavaille- Col Orgel. Deze foto wekt bij de bezoekers altijd zeer veel verbazing. Speelde Miles ooit in Haarlem? Ja hoor! Op 3 november 1956 speelde hij met het Modern Jazz Quartet volgens insiders het dak er af van de Grote Zaal. Topmusici uit de Nederlandse jazz-scene, De Vitobrothers, Ben van den Dungen en Ntjam Rosie brengen nu in de Kleine Zaal een ode aan Miles, een van de meest invloedrijke en origineelste muzikanten van de twintigste eeuw. Het is een portret van een creatief genie in de gloriedagen van de jazz, in tijden van grote verandering: de moord op president Kennedy en de landing op de maan.
zaterdag 10 januari – 20.15 uur Philharmonie
Tot volgend jaar! is gegarandeerde kraker
Peter Tuinman en Liz Snoijink in romantische komedie
De internationale kaskraker ‘Same Time Next Year’ keert onder de titel ‘Tot volgend jaar!’ terug naar Nederland. In deze romantische komedie spelen Peter Tuinman en Liz Snoijink een stel dat ooit een vreemde affaire had. Ondanks dat ze beiden met een ander trouwen, blijven ze elkaar één keer per jaar zien tijdens een romantisch weekendje. De voorstelling volgt het stel vijfentwintig jaar lang, een periode waarin ze een diepe emotionele band ontwikkelen, maar ook te maken krijgen met geboorte, dood en echtelijke problemen thuis. Regie is van Bruun Kuijt, vooraf heerlijk eten tijdens de Gulle Tafel in de Spiegelfoyer kan vanaf 18.00 uur (wel reserveren).
donderdag 15 januari – 20.15 uur Stadsschouwburg
Is er leven na Gitaarlem?
Lach het weg met Daan en Joost Speelman
Daan en Joost Speelman hebben in 2014 Haarlem nationaal (en internationaal) op de kaart gezet met Gitaarlem in het kader van het Glazen Huis. De mannen waren niet weg te denken van de buis en in hun eigen Huis van Gitaarlem. De Haarlemmers gaan in 2015 gewoon door. Nu met de première van hun nieuwste programma ‘’Lach het weg”. En natuurlijk in hun eigen Stadsschouwburg op kruipafstand van de Vijfhoek. Ook deze première en de rode loper is voor iedereen toegankelijk. Daan en Joost kleuren niet altijd netjes binnen de lijnen. Wie van het pad af gaat, ziet immers meer. In ‘Lach het weg’ proberen ze met mooie liedjes, absurde scènes en een gulle lach de wereld om zich heen te begrijpen. Want alleen muziek en humor kunnen ons redden. Het Haarlems Dagblad over hun laatste voorstelling: “Een prachtige kleinkunstavond die zowel qua voordracht als muziek ingenieus in elkaar steekt.”
vrijdag 16 januari – 20.15 uur Stadsschouwburg
Voor echte toneelliefhebbers
Drie Zusters gespeeld door drie mannen
De Spelerij uit België met regisseur Paula Bangels is een van de meest interessante theatergezelschappen van dit moment. De karakters in de ‘Drie Zusters’ uit Tsjechovs meesterwerk snakken naar verandering, naar een beter leven. De dagen worden gevuld met toekomstdromen, maar ondertussen glipt de tijd tussen hun vingers door. En dan ineens blijkt een betere toekomst verder weg dan ooit. En niet bij gebrek aan goede actrices maar bewust gekozen, gespeeld door mannen: Peter de Graef, Tom van Bauwel en David Cantens. Omdat het om een eigenzinnige versie gaat, is de naam ‘Hunkering’ aan de voorstelling gegeven. De hunkering van vrouwen naar mannen laat regisseur Paula Bangels uitspreken door mannen. ‘Dan is het geen geweeklaag van vrouwen, dan wordt het een universeel gegeven. Dan gaat het plots over ons allemaal. In het theater kan alles. Het publiek weet dat het over drie zusters gaat, al staan er mannen op de planken. Na een tijdje vraagt niemand zich meer af of het mannen of vrouwen zijn, dan gaat iedereen mee met het verhaal’, aldus Bangels.
woensdag 21 januari – 20.15 uur Stadsschouwburg
Diederik van Vleuten regisseert Nederlandse beste flamencogitarist
Eric Vaarzon Morel in De Waterdrager
In ‘De Waterdrager’ vertelt Eric Vaarzon Morel in de intieme Kleine Zaal van de Philharmonie over zijn twee thuislanden – Spanje en Nederland – en speelt hij onder meer op warmbloedige wijze nummers van liedmeesters van de Lage Landen. ‘Amsterdam’ van Jacques Brel en ‘Het Land van Maas en Waal’ en natuurlijk ‘Waterdrager’ van Boudewijn de Groot en Lennaert Nijgh herleven in onnavolgbare flamencoversies. Vaarzon Morel brengt ook zijn ode aan de grote maestro: de onlangs overleden Paco de Lucía. Diederik van Vleuten doet de regie.
zaterdag 24 januari – 20.15 uur Philharmonie
Onze enige echte sisters of soul
Big, Black & Beautiful
Het zal velen als muziek in de oren klinken dat de enige echte Nederlandse ‘sisters of soul’ namelijk Rocq-E Harrell, Lucretia van der Vloot en Michelle David, een nieuw programma hebben. Dat wordt weer een heerlijk avondje ‘shake what your mama gave you’. Big, Black & Beautiful doet waar ze het beste in is: een show in de Grote Zaal van de Philharmonie van internationale allure neerzetten. Van blues tot gospel, van soul tot pop. Een geheim is er niet, alles is gewoon top. “Wie hierbij kan blijven stilzitten moet snel naar een dokter.” (De Telegraaf)
zaterdag 24 januari – 20.15 uur Philharmonie
Anne Wil Blankers, Carine Crutzen en anderen in legendarisch stuk
Een Sneeuw gelukkig weer op de planken
‘Een Sneeuw’ (1983) van Willem Jan Otten (PC Hooftprijs 2014) is één van de meest gespeelde Nederlandse toneelstukken van na de oorlog. Het Toneel Speelt voert het stuk nu voor de tweede keer op met een indrukwekkende cast, waarin onder meer Anne Wil Blankers, Carine Crutzen en Marisa van Eyle. Er wordt een verjaardag gevierd van een man die niet kan praten. Het is misschien zijn laatste verjaardag. Maar daarover praat niemand. En er is meer waarover niet gepraat wordt. De herinneringen aan het kamp in Indië bijvoorbeeld.
zaterdag 24 en zondag 25 januari – 20.15 uur Stadsschouwburg
Lekker hangen met het Amstel Quartet
Matjes en strandstoelen in de Grote Zaal
Muziek en spiritualiteit zijn al sinds hun ontstaan met elkaar verbonden. Of het nu meditatief, gregoriaans of een Koranrecitatie is, muziek wordt regelmatig gebruikt als hulpmiddel om een mystieke ervaring te beleven. In Europa was de kerk vaak een plek voor bezinning onder begeleiding van muziek van grote meesters zoals bijvoorbeeld Buxtehude en Tallis. Tegenwoordig is de concertzaal de tempel voor grootheden als Pärt, Cage en Riley. De twintigste-eeuwse componisten John Cage en Arvo Pärt zijn componisten die met hun zelf gecreëerde muzikale wereld een spil vormen in de muziekgeschiedenis. Beiden hebben een muziektaal ontwikkeld die nieuw en origineel is en tegelijkertijd zeer toegankelijk. De hypnotiserende werking van de muziek van Terry Riley heeft niet alleen een grondslag in de Amerikaanse stijl ‘minimal music’, maar staat ook onder invloed van Indiase muziek. Muziek om door in vervoering te raken of helemaal in weg te dromen kan het best beluisterd worden in een ontspannen houding. Dat is nu goed mogelijk in de nieuwe Grote Zaal waarin ruimte is gecreëerd voor zelf meegebrachte matjes en door de Philharmonie geplaatste strandstoelen. Of lekker onderuitgezakt in een balkonstoel.
zaterdag 31 januari – 20.30 uur Philharmonie
Stadsschouwburg & Philharmonie
www.theater-haarlem.nl
023 512 12 12