Huis van het boek organiseert dit voorjaar de tentoonstelling ‘Rawie en Pesapane. Poëzie in tekeningen’. In 2017 verscheen het bibliofiele boek Parallellen bij De Carbolineum Pers van Boris Rousseeuw uit Kalmthout. Ter gelegenheid van de 70ste verjaardag van Jean Pierre Rawie dit voorjaar bereidt het museum een intieme expositie voor waarin de fascinerende en soms verontrustende tekeningen van Pesapane samen met de indringende gedichten van Rawie over liefde en dood zijn te bewonderen. Dit jubileumjaar van Rawie is voor Huis van het boek aanleiding om inzicht te geven in het maakproces van de bijzondere bibliofiele uitgave Parallellen: een boek dat gebaseerd is op de unieke samenwerking tussen dichter en kunstenaar, met als motto: ‘Jij speelde als kind onder een andere hemel’ (Cesare Pavese).
Samenwerking maakt nieuw verhaal
Elisa Pesapane koos voor het boek tien gedichten over liefde en dood uit het oeuvre van Jan Pierre Rawie. Zij koppelde bestaand werk van haar hand aan deze gedichten. Daarover zegt zij: ‘Het zijn autonome werken die elkaar ontmoeten op de pagina’s van het boek, en met elkaar verbonden zijn in de universele thema’s liefde en dood.’ Deze gedichten en de originele tekeningen zijn te zien in de expositie, alsook documentatie en proeven die het maakproces illustreren. Over het boek Parallellen zei Ronald Ohlsen in 2017 op Tzum: ‘De onbedwingbare drang om tekst en beeld bij elkaar te brengen zorgt ervoor dat er zich een heel verhaal ontspint, waardoor het oude vertrouwde gedicht en de sensuele tekening beide een geheel nieuwe lading krijgen.
Dodendans
Een aparte ruimte in de tentoonstelling is gewijd aan de ‘Dodendans’, een van oorsprong laatmiddeleeuws motief in de kunst waarbij de dood de levenden meeneemt in een macaber ballet. Een thema dat door Elisa Pesapane nieuw leven werd ingeblazen. Enkele voorbeelden van de ‘danse macabre’, zoals die is afgebeeld in boeken uit de collectie van Huis van het boek, illustreren dit motief. Bijvoorbeeld het Liber chronicarum van Hartmann Schedel uit 1493 en het Narrenschip van Sebastian Brant uit 1497.
Bibliofiele uitgave van De Carbolineum Pers
Net als in alle uitgaven van De Carbolineum Pers is de tekst van Parallellen met de hand gezet, in dit geval uit de Van Dijck en de Kumlien, en met de handpers gedrukt op geschept Van Gelder Posthoorn papier. De tekeningen zijn digitaal gereproduceerd op Conqueror papier en met de hand in het boek gelijmd. Het boek verscheen in een oplage van 75 genummerde en gesigneerde exemplaren. Nog slechts enkele exemplaren zijn te koop in de museumwinkel à 50 euro.
Biografische informatie Rawie en Pesapane
Jean Pierre Rawie (Scheveningen, 1951) studeerde Letteren aan de Universiteit van Groningen en is een van de meest geliefde dichters van Nederland. Zijn bundel Onmogelijk geluk behoort tot de succesvolste dichtbundels aller tijden. Rawie ontving in 2008 de Charlotte Köhler Prijs voor zijn gehele oeuvre. In 2012 publiceerde Rawie zijn bundel De tijd vliegt, maar de dagen gaan te traag, die met afstand de bestverkochte dichtbundel van het jaar werd. (bron: uitgeverijprometheus.nl) Hoewel de gedichten niet autobiografisch zijn, schemert – tussen de regels door – er wel iets van door: een voorkeur voor drank en vrouwen en preoccupatie met de dood. (bron: kb.nl)
Elisa Pesapane (Haarlem, 1979) studeerde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en Italiaanse taal en cultuur aan de Universiteit Leiden. Haar monumentale potloodtekeningen zijn ‘tragikomedieën geschreven met afbeeldingen in plaats van woorden’. Menselijke verhalen over geboorte en verwachting, vreugde, verhoging, schaamte, mislukking, dood en wanhoop. Het theater van het leven en zijn bewoners worden afgebeeld met een expressieve kracht die haar achtergrond als literair tekenaar en portrettist onthult. Momenteel werkt ze naast haar vrije werk, aan projecten met Arnon Grunberg en Ivo de Wijs. Elisa Pesapane heeft in de loop der jaren voor verschillende projecten samengewerkt met schrijvers, archeologen, kunsthistorici en journalisten. Haar werk maakt deel uit van kunstcollecties in Nederland, België, Italië, Oostenrijk en de VS en ze heeft gewerkt met een breed scala aan bedrijven en culturele instellingen. (bron: elisapesapane.com)
https://twitter.com/Huisvanhetboek
https://www.instagram.com/huisvanhetboek/
www.facebook.com/MuseumMeermanno