Naar aanleiding van de adviezen voor de cultuurperiode 2021-2024 van de raad voor Cultuur en het Fonds Podiumkunsten heeft het Jazz Orchestra of the Concertgebouw het initiatief genomen om een brandbrief te sturen naar alle Tweede Kamerleden en de Minister van Cultuur.
Doordat nagenoeg alle aanvragen op gebied van Jazz, Geïmproviseerde muziek en aanverwante genres als Afro-Caribische muziek en Klezmer negatief zijn beoordeeld, dan wel een positieve beoordeling krijgen maar geen geld, dreigen deze genres te worden uitgesloten van meerjarige ondersteuning door het rijk. De gevolgen voor het eco-systeem voor deze muziekgenres zijn desastreus.
De brief is 21 augustus verstuurd en is onder meer ondertekend door concertzalen, conservatoria en musici, en diverse cultuurdragers.
Amsterdam 21-08-2020
Aan: 2e kamer van de Staten-Generaal, woordvoerders Cultuur.
Cc: Minister van Engelshoven Onderwijs Cultuur en Wetenschap
Minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Betreft: Brandbrief positie van jazz, geïmproviseerde muziek, Afro-Caribische en klezmer muziek
Geachte woordvoerders cultuur,
Inmiddels hebben zowel de Raad voor Cultuur als het Fonds Podiumkunsten de adviezen voor de cultuurperiode 2021-2024 bekendgemaakt. Doordat nagenoeg alle aanvragen op gebied van jazz, geïmproviseerde muziek en aanverwante genres als Afro-Caribische en klezmer muziek negatief zijn beoordeeld, dan wel een positieve beoordeling krijgen maar geen geld, dreigen deze genres te worden uitgesloten van meerjarige ondersteuning door het rijk. Hiermee staat het gehele ecosysteem van deze muziekgenres onder druk en de gevolgen voor voornoemde muziekstromingen zouden desastreus zijn.
De ‘witte vlek’ die gaat ontstaan door jazz, geïmproviseerde muziek, Afro-Caribische en klezmer muziek uit te sluiten van rijkssubsidie betekent dat een substantieel en cultureel divers publiek niet meer bediend gaat worden. Daarnaast zal de positie van Nederland als internationaal toonaangevend jazzland verder afbrokkelen. Ook zullen er op korte termijn arbeidsplaatsen verloren gaan bij de ensembles, toelevering- en facilitaire bedrijven en podia. Daarnaast zal een significante stroom muziekstudenten van de verschillende conservatoria geen zicht meer hebben op een betekenisvol arbeidsperspectief, wat op de iets langere termijn een bedreiging is voor de conservatoria. Het feit dat het FPK waarschuwt voor deze witte vlek als gevolg van de advisering geeft aan dat er een urgent probleem is.
En dat terwijl voornoemde muziekstijlen relevanter zijn dan ooit, in de huidige tijd waarin culturele diversiteit en spanningen die voortkomen uit culturele identiteit hoog op de agenda staan. De Raad voor Cultuur heeft binnen de ensembleregeling gekozen om deze muziektradities niet te honoreren, maar zich hoofdzakelijk te richten op ensembles uit de Europese kunstmuziek. Het Metropole Orkest is nog het enige meerjarig ondersteunde orkest dat beperkt jazz in het repertoire heeft. Dit druist rechtstreeks in tegen de op diversiteit en genreoverschrijding gerichte beleidsintenties die zij zelf heeft geformuleerd in het advies Cultuur dichtbij, dicht bij cultuur.
De grote (inter)nationale bloei van voornoemde muziekstijlen leidt in Nederland tot talloze artistieke hoogtepunten. Verschillende podia en festivals gespreid over heel het land hebben een cruciale bijdrage geleverd aan het opbouwen van een omvangrijk en cultureel divers publiek. Ensembles als het Jazz Orchestra of the Concertgebouw, ICP, Yuri Honing Quartet, Amsterdam Klezmer Band en Paul van Kemenade Quintet zijn, naast vele andere Nederlandse (jazz)musici ambassadeurs op belangrijke podia en festivals over de hele wereld. Internationaal is jazz uit Nederland een begrip geworden mede door de specifieke muzikale ontwikkelingen die hier plaatsvinden. Vooraanstaande (internationale) media en journalisten publiceren hier met regelmaat over. Ook de jazzafdelingen van verschillende Nederlandse conservatoria staan internationaal zeer hoog aangeschreven en werken samen met de meest prestigieuze instellingen wereldwijd.
Het nagenoeg geheel wegvallen van overheidssteun voor deze genres vinden wij dan ook onbegrijpelijk. Wij verzoeken dan ook dringend om aanvullend budget aan de cultuurbegroting toe te voegen om de ensembles uit de voornoemde genres die onder de zaaglijn van het Fonds Podiumkunsten zijn beland alsnog te honoreren. Op deze wijze zouden jazz, geïmproviseerde, klezmer en Afro-Caribische muziek hun eigen positie binnen de podiumkunsten kunnen blijven behouden.
Namens de volgende ensembles, podia, conservatoria en musici, en cultuurdragers:
Juan Martinez (artistiek leider Jazz Orchestra of the Concertgebouw)
Jan Bakker (zakelijk leider Jazz Orchestra of the Concertgebouw)
Tom Ottervanger (bestuursvoorzitter Jazz Orchestra of the Concertgebouw)
Orkesten, groepen en ensembles:
Susanna von Canon (zakelijk leider ICP)
Carolyn Muntz (zakelijk leider Stichting DOEK)
Yuri Honing (saxofonist en componist Jazz In Motion en VPRO/Boy Edgarprijs winnaar)
Michael Moore (saxofonist en componist stichting DOEK, Boy Edgar Prijs winnaar)
Job Chajes (artistiek leider Amsterdam Klezmer Band)
Paul van Kemenade (Paul van Kemenade Quintet, Stranger than Paranoia, VPRO/Boy Edgar Prijs winnaar)
Reinout Douma (artistiek en zakelijk leider Noordpool Orkest, Groningen)
Vijay Weemhoff (Kuenta i Tambu)
Jan Geert Vierkant (directeur Metropole Orkest)
Donna Ronde (artistiek leider ZO! Gospelchoir)
Frank Vaganee (artistiek leider Brussels Jazz Orchestra)
Joan Reinders (Millennium Jazz Orchestra)
Concertzalen, festivals en podia:
Simon Reinink (directeur Het Concertgebouw)
Edwin van Andel (programmeur Jazz en Pop Het Concertgebouw)
Martijn Sanders (voormalig directeur het Concertgebouw)
Mijke Loeven (algemeen directeur Bimhuis Amsterdam)
Frank van Berkel (programmeur Bimhuis)
Jeroen Bartelse (Directeur TivoliVredenburg)
Jan Willem Luyken (Directeur North Sea Jazz Festival)
Michelle Kuypers (programmeur Mojo/North Sea Jazz Festival, So What’s Next)
Frank Bolder (programmeur LantarenVenster Rotterdam)
Ivette Foster (directeur Kwaku Festival en Keti Koti Festival))
Vincent Soekra (Kwaku Festival en Keti Koti Festival)
Wim Vringer (algemeen directeur Muziekgebouw Eindhoven)
Betti Plug (programmeur Muziekgebouw Eindhoven)
Mirjam Barendrecht (directeur Theater Orpheus en Jazzfestival Generations)
Sophie Blussé (directeur Jazz International Rotterdam)
Stefan Rebergen (directeur Luxor Live)
Henk Koolen (directeur Het Paard)
Bartho van Straaten (artistiek leider/programmeur Paradox Tilburg)
Dannij Bol (Parkstad Limburg Theaters)
Norbert Kögging (Stichting Jazz Maastricht)
Pieter Schoonderwoerd (vereniging Jazz- en improvisatiemuziek podia)
Michèle Bouwmans (Festival Jazz International Nijmegen)
Laura Slakhorst (Wilmink Theater en Muziekcentrum, Enschede)
Lidwien Vork (directeur Beauforthuis)
Geesje Prins (programmeur Zuiderstrandtheater | Amare)
Ruud Ouwehand (Jazzpodium de Tor, Enschede)
Willem Habers (Jazzpodium de Tor, Enschede)
Ben en Greetje Scheper (Hothouse Redbad, Leeuwarden)
Feyo Sickinge (voorzitter kindermuziekweek en Jazz Connect)
Paul Nieman (DNK De Nieuwe Kolk Assen)
Hans Zuiderbaan (Porgy&Bess Terneuzen)
Harry Kranendonk (ProJazz Den Haag)
Rob Brouwer (Muziekpodium DJS, Dordrecht)
Timothy van der Holst (Muziekpodium DJS, Dordrecht)
Auke de Haan (Jazzpodium Amersfoort)
Koos Roskam (Jazzclub Mahogany Hall)
Luuk Kees (podium Hot House Leiden)
Patrick Marcus (Theater Lampegiet)
Conservatoria:
Janneke van der Wijk (Directeur Conservatorium van Amsterdam)
Edo Righini (Adjunct-Directeur, Hoofd Jazz, Pop and AEMA Conservatorium van Amsterdam)
Anna-Maria Nitschke (Senior producer jazz afdeling Conservatorium van Amsterdam)
Joris Teepe (artistiek leider Jazzafdeling Prins Claus Conservatorium, Groningen)
Jan Gerd Krüger (hoofd jazzafdeling Prins Claus Conservatorium, Groningen)
Linda Bloemhard (hoofd jazzafdeling Codarts Rotterdam)
Sigrid Paans (hoofd jazzafdeling Conservatorium Maastricht)
Willem Kühne (oprichter opleiding geïmproviseerde muziek Brabants Conservatorium)
Rembrandt Frerichs (Conservatorium HKU Utrecht)
Musici:
Wolter Wierbos (trombonist en VPRO/Boy Edgarprijs winnaar)
Jasper Blom (saxofonist en Buma/Boy Edgar Prijs winnaar)
Benjamin Herman (saxofoniste en VPRO/Boy Edgar Prijs winnaar)
Martin Fondse (componist, Buma Boy Edgar Prijs winnaar)
Guus Janssen (pianist en Boy Edgar Prijs winnaar)
Oene van Geel (violist, componist en VPRO/Boy Edgar Prijs winnaar)
Jarmo Hoogendijk (trompettist)
Trijntje Oosterhuis (zangeres)
Eric Vaarzon Morel (flamenco gitarist)
Ronald Snijders (fluitist/componist en leider van de Ronald Snijders Band)
Sabrina Starke (zangeres)
Leo Jansen (saxofonist Metropole Orkest en docent Conservatorium van Amsterdam)
Peter Beets (pianist)
Miguel Martinez Schrijver (saxofonist en docent Prins Claus Conservatorium)
Arjen Gorter (bassist)
Simin Tander (zangeres)
Frans van der Hoeven (bassist)
Rob van Bavel (docent verschillende conservatoria en laureaat Thelonious Monk Competition)
Frits Landersbergen (vibrafonist, drummer)
Simon Rigter (saxofonist, hoofdvak docent saxofoon CvA)
Joost Buis (trombonist en voorzitter BIM)
Masha Bijlsma (zangeres)
Frans van Geest (bassist, medeoprichter Jazz Orchestra of the Concertgebouw, docent Codarts)
Erik Ineke (drummer, docent Koninklijk Conservatorium)
Jorrit Dijkstra (saxofonist, componist)
Mitchel van Dinther (Jameszoo)
Jorg Kaaij (saxofonist, componist)
Ad Colen (saxofonist, componist)
Marjorie Barnes (zangeres)
Rob Horsting (arrangeur en dirigent Jazz Orchestra of the Concertgebouw)
Marius Beets (bassist en docent Codarts)
Mascha van Nieuwkerk (celliste van Fuse)
Quincy Speelman (beatmaker/producer)
Teus Nobel (trompettist, componist)
Gijs Levelt (trompettist Amsterdam Klezmer Band)
Ruud Breuls (trompettist bij het JOC en Metropole Orkest, docent Conservatorium van Amsterdam)
Diversen:
Gijs Scholten van Aschat (acteur en voorzitter Academie van Kunsten)
Co de Kloet (creatief projectleider NTR/producer)
Jörgen Raymann (televisiemaker)
Guus Lubsen (Heineken)
Bert Vuijsje (jazzauteur)
Coen de Jonge (Hoofdredacteur Jazzbulletin)
Mathijs de Groot (freelance jazzjournalist)
Cyriel Pluimakers (programmeur en jazzjournalist)
Prof. Dr. Walther van der Leur (hoogleraar jazz en improvisatiemuziek UvA)
Dr. Loes Rusch (jazzhistoricus Universiteit Utrecht, Conservatorium van Amsterdam, Koninklijk Conservatorium Den Haag)
Martine van Zelst (NTR)
Kees van Boven (organisator, programmeur)
Frank Jochemsen (Nederlands Jazz Archief)
Marcel Landman (directeur Challenge Records International)
John Weijers (Moon River Music)
Paul Gompes (directeur Nederlands Jazz Archief)
Govert Driessen (jazzfotograaf)
Sam Drukker (beeldend kunstenaar)
Bas van Rijnsoever (Stichting Nieuwe Helden)
Jennie Duif (musicoloog, programmamaker Jazz Orchestra of the Concertgebouw, Beauforthuis)
Ton Ouwehand (kunstredacteur Twentsche Courant)
En ondertekend door vele anderen.