One Way Ticket to Mars laat de bezoeker verschillende aspecten van de reis en het verblijf op Mars ervaren. Hoe weerbarstig zijn de condities van de nieuw te ontdekken planeet? Is wonen op Mars een angstaanjagend idee of juist een prikkelende gedachte? Vanaf 21 september verbeeldt Kunsthal KAdE een voorlopig onmogelijke reis. Een tentoonstelling in vier verhaallijnen: het verlangen, de reis, het verblijf en heimwee. Met nieuwe en bestaande werken van kunstenaars, vormgevers, architecten en wetenschappers uit binnen- en buitenland. Wetenschapsjournalist Govert Schilling stelt voor de tentoonstelling een tijdlijn samen met de belangrijkste hoogtepunten en unieke objecten uit de ruimtevaartgeschiedenis van Mars. Daarnaast laat hij de schoonheid van de planeet zien met foto’s van NASA en ESA.
Leven op Mars
Mars is de planeet die het dichtst bij de aarde staat. Al in 1659 bracht Christiaan Huygens de planeet in kaart. In 2011 maakte de in Amersfoort gevestigde organisatie Mars One plannen bekend om een kolonie op Mars te stichten. Binnen korte tijd tekenden duizend gegadigden voor een enkele reis naar Mars. Elon Musk van SpaceX rekent erop dat het mogelijk zal zijn om vanaf 2024 een Mars-basis te bouwen. NASA vraagt zich af of ze in de toekomst een bemande Mars-missie kan lanceren.
Tentoonstellingsmaker Judith van Meeuwen hoorde in 2011 van de organisatie Mars One en dat bracht haar op het idee voor de tentoonstelling: ”Het idee dat er concrete plannen zijn om een kolonie te vestigen op Mars spreekt enorm tot de verbeelding. Aan de ene kant de wezenlijke exploratiedrang van de mens om de ruimte in kaart te willen brengen, een relatief jonge wetenschap: nog maar 50 jaar geleden liep er voor het eerst een man op de maan. Maar aan de andere kant ook de beangstigende kant van diezelfde mens die niet in staat is de gevolgen ervan te overzien”, aldus Van Meeuwen.
Verbeeldende kunst
Waar komt deze zoektocht naar het onbekende vandaan? Kunst leent zich bij uitstek voor het verbeelden van een reis naar een onontdekte bestemming. Voor de tentoonstelling brengen kunstenaars en ontwerpers mogelijke uitkomsten in beeld. Ze kaarten obstakels aan en stellen oplossingen voor. Het werk van o.a. Jan Fabre, Carel Willink en Tom Claassen wordt getoond naast dat van een jongere generatie kunstenaars en wetenschappers zoals Luke Jerram en Angelo Vermeulen.
Een bijzonder werk in de tentoonstelling is een dot painting voor Mars van Damien Hirst. In 2003 plaatste wetenschapper Colin Pillinger het werk van Hirst aan boord van de Beagle 2 ruimtesonde, een onbemand ruimtevaartuig met de missie te zoeken naar een teken van leven op de rode planeet. Een tijd lang verloor NASA het contact met de sonde, maar begin 2015 bleek dat het vaartuig wel degelijk op Mars geland was. Volgens Damien Hirst zouden marsmannetjes zijn werk waarderen: ‘’If they’ve got eyes, they’ll love it’’.
Tentoonstelling in vier verhaallijnen
In vier verhaallijnen ontvouwt zich het verhaal van de reis naar Mars: verlangen, reis, verblijf en heimwee. De nieuwsgierigheid naar het onbekende en het voortdurende verlangen onszelf te overstijgen wordt direct bij binnenkomst aangewakkerd. In de donkere grote zaal, zweeft een lichtgevende, kolossale marsbol met een diameter van 6 meter in de ruimte. Het werk is ontworpen door de Britse kunstenaar Luke Jerram in opdracht van Kunsthal KAdE.
De reis naar Mars duurt op dit moment ongeveer acht maanden. Edith Dekyndt visualiseert op poëtische wijze het gevoel van zwaartekracht dat zich onderweg voordoet. In haar video Slow object nr. 4 laat ze een elastiekje op en neer dansen in haar hand. In een volgende ruimte verblijft de bezoeker op Mars. In het werk Timepieces maakt Katie Paterson het verloop van tijd in ons sterrenstelsel inzichtelijk. Op Mars duurt een dag 24 uur, 37 minuten en 22,663 seconden. Ten slotte wordt de bezoeker geconfronteerd met het gevoel van heimwee. Kunsthal KAdE vroeg een aantal mensen, van ruimtevaartspecialist tot filosoof, wat ze mee zouden nemen naar Mars om hun heimwee te verminderen. Henk Stallinga creëert een installatie die symbool staat voor de grote afwezige op Mars: de zee. In zijn werk horen en zien we de branding aan de kust.
Bij de tentoonstelling verschijnt een essay van socioloog en schrijver Ruben Jacobs. Jacobs schrijft over het verlangen naar Mars en stelt daarbij kritische vragen; zo zegt hij: ”een biosfeer nabouwen op een zeer mensonvriendelijke planeet als Mars is nog steeds vele malen moeilijker dan onze eigen planeet als woonplaats leefbaar te houden’’.
Deelnemende kunstenaars: Carolien Arnold (NL, 1976); Tom Claassen (NL, 1964); Edith Dekyndt (BE, 1960); Layla van Ellen (NL, 1993); Jan Fabre (BE, 1958); Karl Hans Janke (DE, 1909-1988); Damien Hirst (UK, 1965); Luke Jerram (UK, 1974); Ryoichi Kurokawa (JP, 1978); Lena Lapschina (RU, 1965); Lucy McRae (UK, 1979); Bjørn Melhus (DE, 1966); Constant Nieuwenhuijs (NL,1920-2005); Olphaert den Otter (NL, 1955); Katie Paterson (UK, 1981); Michiel Pijpe (NL, 1981); Thomas Ruff (DE, 1958); Tomas Schats (NL, 1976); Roland Sips (NL, 1954-2012); Spullenmannen (NL); Henk Stallinga (NL, 1962); Franziska Steingen (DE, 1988); Tobias Tebbe (NL, 1980); Angelo Vermeulen (BE,1971); Carel Willink (NL, 1900-1983)
One Way Ticket to Mars
Leven op Mars volgens kunstenaars, vormgevers, architecten en wetenschappers
21 september 2019 t/m 12 januari 2020
Kunsthal Kade
Amersfoort