Opening: vrijdag 3 mei om 17.00 uur door ‘kunsthysterica’ en stripfiguur Dolly Bellefleur (alter ego van Ruud Douma). Te zien van 4 mei t/m 9 juni. Deze expositie sluit aan bij de Stripdagen Haarlem, die van 31 mei t/m 2 juni plaatsvinden. Kunstenaars: Jasper Rietman, Moxarra González, Almas Pieters, Beth Namenwirth, Ytje Veenstra (curator).
There are stories, like maps that agree… too consistent among too many languages and histories to be only wishful thinking…. It is always a hidden place, the way into it is not obvious, the geography is as much spiritual as physical. If you should happen upon it, your strongest certainty is not that you have discovered it but returned to it. In a single great episode of light, you remember everything.
-Thomas Pynchon
De Amerikaanse schrijver Thomas Pynchon vermengt geschiedenis en fictie in zijn encyclopedische romans. Hij schept surreële, absurde scènes en levert daarmee commentaar op de maatschappij. Droombeelden, verzonnen gesprekken en schetsen van een tijdsbeeld verworden tot een fictieve werkelijkheid.
Het vormgeven van een eigen territorium in beeld en materiaal, is wat de bovengenoemde kunstenaars bindt. Omzwervingen, imaginair of fysiek, in materiaal of via onderzoek, resulteren in beeldverhalen waarin zowel het persoonlijke als het universele tot uiting komt.
Jasper Rietman werkt aan een zelfgeschreven verhaal. Het bevat futuristische en fantasievolle elementen, maar gaat vooral over actuele thema’s als klimaatverandering, automatisering, armoede, oorlog en corporatisme. Science fiction als spiegel voor de huidige staat van onze wereld.
Moxarra González levert commentaar op de ontwikkelingen in digitale kunst en cultuur op de blockchain. Vol energie en humor relativeert hij hype en status. Daarbij bedient González zich van bekende beeldelementen uit de media, die hij vervormt en parodieert.
Almas Pieters borduurt in haar textielcollages letterlijk voort op beeldmateriaal samengesteld uit afbeeldingen van het internet en uit tijdschriften. Geïnspireerd door fotografie, monsters, mythologie, muziek en patronen, combineert ze vervreemding met humor.
Beth Namenwirth focust zich in haar werk op alledaagse details. Door deze in olieverf op doek vast te leggen, krijgt het tijdelijke karakter van windjacks, kousen, snoepjes, poppen en hotpants eeuwigheidswaarde.
Ytje Veenstra doet verslag van haar verblijf in Arizona en Californië, waarbij ze de verhalen van inwoners en haar eigen ervaringen optekent.
NB: De Vishal is gesloten tijdens Hemelvaart (9 mei) en op 1e Pinksterdag (19 mei).
Beeld: Ytje Veenstra, Touchdown, 2023