Willeke Alberti verzorgde vrijdagavond de aftrap van de 45e editie van de Uitmarkt. Met dit laatste grote openbare optreden vierde ze tevens het afscheid van haar geliefde Amsterdam. Het concert stond ook in het teken van de actie “Reserveer nu je stoel, dan zit je straks vooraan!” Velen gaven gehoor aan de oproep om met hun eigen stoel naar het Museumplein te komen om zo de culturele sector te steunen. De actie roept bezoekers op nu al een kaartje te kopen voor het komende seizoen.
Amuseren, informeren, activeren
“De Uitmarkt wil al jaren inspireren, amuseren en informeren maar ook mensen activeren om kaartjes te kopen voor voorstellingen en tentoonstellingen in het nieuwe seizoen. Met de stoelenactie hebben we hiervoor op nationaal niveau aandacht gevraagd en gekregen. En dat is hard nodig want de sector is niet goed hersteld van de crises. Door nu al kaarten te kopen geef je jezelf een cadeau en de sector een steuntje in de rug,” aldus Geerte Udo, directeur van de Uitmarkt.
Uitmarkt de Cultuurtuin
Een groot gedeelte van het publiek bezocht op de Uitmarkt ook de Cultuurtuin, waarin 80 culturele instellingen vanuit heel Nederland toonden wat ze komend jaar voor het publiek in de aanbieding hebben. Daarnaast waren er in de Cultuurtuin een aantal kamers waarin de bezoekers zich konden verbazen en verwonderen over het actuele culturele aanbod in het nieuwe jaar door middel van pop-up performances.
Naast het overbrengen van de gewenste informatie en inspiratie werden de bezoekers ook actief gestimuleerd om kaarten te kopen door speciale kortingsacties bij verschillende musea en podiuminstellingen in het land. “Met de Cultuurtuin, als vervanger van de oude informatie markt, hebben we gezocht naar een duurzame en minder arbeidsintensieve manier om een breed aanbod op een vernieuwende manier bij een breed publiek onder de aandacht te brengen.”
De reacties op de Cultuurtuin waren overwegend positief. De nieuwe manier van communiceren werd ervaren als passend bij deze tijd en veel duurzamer dan de folders en flyers van andere jaren. Op zaterdag passeerde het aantal gescande items in de Cultuurtuin 10.000.
Er waren ook mensen die de oude informatiemarkt misten en vooral de menselijke interactie met de makers en de instellingen. “Een heel herkenbare teleurstelling en belangrijk aandachtspunt voor de toekomst. Deze aangepaste Uitmarkt is wat we nu konden aanbieden, in een tijd van beperkte financiële middelen, mensen en materialen.”
Uitmarkt op Locatie
Vanaf zaterdagochtend presenteerden 9 culturele instellingen op en rondom het Museumplein en Leidseplein een Uitmarkt programma waarbij de programmering breed uitwaaierde van een inhoudelijk debat tot een sneak preview naar het komende seizoen. Een programma waarbij ook de kleintjes niet werden vergeten middels een tekenworkshop in de tuinen van het Rijksmuseum. De programmering in de Amsterdamzaal van het Concertgebouworkest was ‘Jong en tóch Klassiek’. Hier presenteerde zich twee dagen lang een reeks aan talentvolle muzikanten, waarmee de Uitmarkt net als andere jaren een podium gaf aan jong en aanstormend talent.
Nieuw succes in de programmering van de aangepaste Uitmarkt was de aanwezigheid van het Klapstoelkabaret waarin vele nieuwe cabaretiers de confrontatie met het publiek aangingen op het Museumplein.
Uitmarkt in Concert
Het traditionele openingsprogramma van de NTR gaf een mooi en divers totaalbeeld van het aanbod cultuur voor het komende seizoen en werd zaterdag afgesloten met de uit Nijmegen afkomstige band; De Staat. Eerder dit jaar speelde zij nog in het voorprogramma van de Rolling Stones. De Uitmarkt wordt traditioneel afgesloten met de Musical Awards: the Kick-off. Een programma met meer dan 500 artiesten op het podium die nieuwe en oude musicals aan een enthousiast publiek presenteerde. De Uitmarkt werd afgesloten met een concert van Marlijn Weerdenburg.
Geen informatie en boekenmarkt
Met de aangepaste versie van de Uitmarkt werd de traditionele boekenmarkt door sommige bezoekers gemist. “We hebben dit jaar moeten kiezen voor een aangepaste vorm, omdat ook wij te maken hebben met financiële en personele uitdagingen. We zijn trots op wat er staat en zien veel kansen voor de verdere ontwikkeling van een Uitmarkt nieuwe stijl. Wij hopen vurig dat poëzie en literatuur hierin weer de aandacht krijgen die zij verdienen,” aldus Udo.
Zo blijft de 45ste editie van de Uitmarkt vitaal en zich telkens vernieuwen met het oog op een mooie toekomst. Deze aangepaste versie smaakt volgens de Patrick Roubroeks producent van XSAGA Festivals naar meer. “We hebben gezien dat een groot deel van de bezoekers het gebruik van hun mobiele telefoon niet schuwen gezien het positieve aantal van de gescande items in de Cultuurtuin. De ambitie is om de Uitmarkt en mogelijk ook de Cultuurtuin later ook landelijk uit te rollen. Zodat we de start van het nationale culturele seizoen met meerdere steden tegelijk kunnen vieren waarmee wij het bereik van het feestelijke signaal substantieel vergroten.”
Foto © Shutterstock/Wut_Moppie